e-region.cz - regionální internetový magazín pro volný čas

Jak jsme utráceli za Vánoce před 30 lety a jak dnes?

publikováno: 21.12.2016, kategorie: Zajímavosti, autor: Miroslav Toman

Sdílet: facebook twitter google+

Na sklonku osmdesátých let jsme za Vánoce utratili polovinu průměrné mzdy, letos vydáme jen třetinu platu. Tehdy jsme si k Vánocům přáli nedostatkové zboží, nyní toužíme po technologických novinkách. Vyplývá to z analýzy dat, kterou zpracovala Equa bank na přelomu listopadu a prosince 2016.

Z průměrné mzdy 3 170 korun vynaložila před 27 lety domácnost téměř polovinu na nákup vánočních dárků a jídla. Do letošních vánočních svátků hodláme investovat přibližně 9 000 korun, tedy zhruba třetinu průměrného platu. V době, kdy každý pracovník dostal od ROH vánoční kolekci, jsme pod stromečkem toužebně očekávali nalézt nedostatkové džíny, walkmana, silniční kolo nebo barevný televizor. Poslední roky si nejčastěji nadělujeme kosmetiku, oblečení a elektroniku. Mění se také zvyky v půjčování peněz na vánoční dárky. Kdysi jsme si půjčovali zejména od rodinných příslušníků, v dnešní době raději volíme půjčku od banky.

Z analýzy Equa bank vyplývá, že v letošním roce plánují české domácnosti utratit za Vánoce průměrně kolem 9 000 korun. V porovnání s předchozím rokem se jedná o nárůst o 1 300 korun (+17 %). Konkrétně za dárky jsme loni zaplatili 4 900 korun a letos máme v plánu si vyčlenit na jejich pořízení sumu 5 500 korun. Výdaje za pokrmy a výzdobu také vykazují meziroční růst. Letos do nich plánujeme investovat přibližně 3 500 korun, tedy zhruba o 700 korun více než vloni. Třetina lidí navíc po vánočních svátcích přiznává, že nakonec utratili více, než původně plánovali, a to v průměru o 2 885 korun.

Nejvýraznější rozdíly mezi typy dárků před třiceti lety můžeme zaznamenat u dárků pro děti. Zatímco hitem tehdejších Vánoc byly kovové stavebnice Vašek a Merkur nebo Malý chemik, nyní naši potomci touží po elektronice. V dopise pro Ježíška nejčastěji uvádějí chytré mobilní telefony, tablety, penny boardy a kvadrokoptéry. Dospělí si naopak přejí kosmetické balíčky, oblečení, knihy, parfémy či alkohol.

Dalším novodobým fenoménem jsou povánoční nákupy. „Z našeho průzkumu vyplývá, že 4 z 5 Čechů (82 %) se nechají zlákat na vánoční výprodeje. Není bez zajímavosti, že téměř polovina respondentů (46 %) uvedla, že záměrně odkládá nákup zboží právě na toto období, a to za vidinou výrazných slev. Každý sedmý vyznavač zvýhodněných nákupů zamíří do prodejen již 27. prosince. Zatímco více než třetina dotázaných (39 %) vyčká do ledna. Ve slevách nejčastěji nakupujeme elektroniku (58 %), oblečení a obuv (47 %),“ komentuje Ondřej Hák.